W dzisiejszych czasach trudno jest sobie wyobrazić samochód bez klimatyzacji. Ponieważ lata są dosyć upalne a zimy coraz częściej dosyć delikatne jest to urządzenie, z którego korzystamy niemalże przez cały rok. Do jego zadań należy nie tylko schładzanie wnętrza do satysfakcjonującej nas temperatury, ale także odparowywanie szyb, co znacznie poprawia widoczność. Aby pełniła swoje funkcje, klimatyzacja musi być w pełni sprawna, dlatego niezbędne są przeglądy i regularny serwis.
Problemy z klimatyzacją ? jak je rozpoznać?
Naturalnie pierwszym i najczęściej się pojawiającym objawem, jaki ma związek z awarią naszej moto klimatyzacji jest brak chłodzenia, czyli zimnego powietrza w kabinie kierowcy. Innym często pojawiającym się sygnałem o niesprawnym działaniu jest nieprzyjemny zapach, jaki wydobywa się z układu wentylacji a także zaparowane szyby. Inne problemy są o wiele trudniejsze do zauważenia. Jest to na przykład podwyższony poziom zużycia paliwa czy hałasu, zwłaszcza w samochodach klasy premium charakteryzujących się bardzo dobrym wyciszeniem. Każdy w wymienionych powyżej objawów jest odpowiedzią na konkretny problem. Przyczyną braku chłodzenia bądź chłodzenia niewydajnego jest zazwyczaj brak czynnika lub jego zbyt mała ilość w układzie. W takim wypadku niektóre układy chłodzenia przestają działać wskutek wyłączenia się kompresora. Do zaparowywania szyb samochodowych dochodzi zazwyczaj wtedy, gdy filtr kabinowy jest w znacznym stopniu ubrudzony. Jest to także główna przyczyna pojawienia się w samochodzie nieprzyjemnego zapachu stęchlizny, choć odpowiedzialne może być za niego także zabrudzenie całego układu wentylacyjnego. Jeśli problemem jest hałas i podwyższone zużycie paliwa możemy mieć do czynienia z problemami z pracą kompresora klimatyzacji, zaworu rozprężnego lub niedziałającego wentylatora skraplacza.
Auto pomoc – jakie są typowe awarie układów klimatyzacji?
Klimatyzacja jest często używanym sprzętem, więc naturalnym jest, że każdy z jej elementów może ulec uszkodzeniu lub też w naturalny sposób się zużyć. Bardzo duże znaczenie ma regularna kontrola sprawności układu wentylacyjnego, znana także jako serwis klimatyzacji. Sprawdzana jest wówczas między innymi szczelność układu. Jeśli nie będzie w nim odpowiedniej ilości czynnika, nie będzie mógł pełnić swej roli. Sprawdzanie szczelności układu polega zwykle na napełnienie go azotem 25 barów. Ulatnianie się niedużej ilości czynnika z układu z biegiem czasu jest czymś zupełnie naturalnym. W niektórych przypadkach jednak wynika ono z nieszczelności układu. Bardzo często wskutek korozji ulega chłodnica klimatyzacji. Jeśli jest ona umieszczona na przodzie samochodu istnieje bardzo duże ryzyko, że dojdzie do uszkodzenia mechanicznego spowodowanego przez ciała obce. Skraplacz nie musi być nieszczelny, żeby nie działał sprawnie. Wystarczy, że będzie zabrudzony. Znacznie poważniejszym problemem związanym ze skraplaczem jest niesprawny wentylator, pełniący kluczową rolę w schładzaniu czynnika, kiedy samochód nie jedzie. Innym elementem, który może ulec uszkodzeniu jest parownik. Jest to element mniejszy od chłodnicy i umieszczony w miejscu, które zwykle chroni go przed różnymi uszkodzeniami mechanicznymi, niestety jest to także miejsce sprzyjające pojawianiu się kolonii grzybów. Z tego powodu cały układ wentylacji musi być regularnie czyszczony i w razie potrzeby odgrzybiany, zaś filtr kabinowy wymieniany. Zapobiec pojawianiu się bakterii i grzybów na parowniku można także osuszać go włączając przed zakończeniem jazdy na chwilę ogrzewanie, koniecznie na zamkniętym obiegu, i jednoczesne wyłączenie klimatyzacji. Powyższe uszkodzenia są uciążliwe, ale o wiele bardziej problematyczna i kosztowna jest awaria kompresora. Jeśli jest on regularnie i profesjonalnie serwisowany, jego żywotność powinna być bardzo długa. Niestety czasami się o tym nie pamięta. Z powodu braku czynnika, a tym samym oleju może dojść do sytuacji, w której kompresor się zetrze. Do takiej samej sytuacji dojść może w sytuacji, w której czynnik jest zabrudzony. Dodatkowo czynnik pochłania wodę, którą z układu usuwa osuszacz., jednak jeśli osuszacz jest długo niewymieniany w końcu zostaje napełniony i siłą rzeczy woda w układzie powoduje spustoszenie. Może zarówno doprowadzić do zatarcia kompresora, jak również spowodować korozję różnych elementów układu. Woda znajdująca się w układzie może także spowodować zamarznięcie zaworu rozprężnego.
To, ile będzie nas kosztować naprawa klimatyzacji zależy od bardzo wielu czynników, potrafią jednak być one bardzo kosztowne. Najtańsze naprawy to wydatek liczący kilkaset złotych, to jednak nic przy wymianie kompresora, która kosztować może nawet kilka tysięcy. Z tego też powodu serwis powinien być wykonywany nie rzadziej niż raz na dwa lata, najlepiej zaś raz do roku. Warto jednak pamiętać, że serwis nie powinien się ograniczać do nabicia układu i wymiany filtra. Skontrolowane powinny być wszystkie zawarte w nim elementy. Trzeba mieć to na uwadze wybierając odpowiedni punkt serwisowy.
Najnowsze komentarze