Opona pneumatyczna, nazywana powszechnie po prostu oponą to zewnętrzna część koło o otwartym przekroju. Wykonana jest z gumy, następnie nakładana na felgę bądź obręcz i napełniana powietrzem (lub innym gazem) pod odpowiednim ciśnieniem. Jest jedynym elementem pojazdu, który styka się z podłożem. Zapewnia przenoszenie ciężaru pojazdu, sił napędu, hamowania i skrętu, odpowiada też za podstawową amortyzację podczas jazdy. Podziału opon dokonać możemy na podstawie kilku podstawowych kryteriów. Pierwszym z nich jest kształt bieżnika i biorąc go pod uwagę wyróżnić możemy tak zwane slicki, opony rowkowe, opony klockowe, opony deszczowe, opony błotno-śniegowe i opony nordyckie. Ze względu na budowę zewnętrzną wyróżnić możemy natomiast opony diagonalne, opony radialne (inaczej promieniowe), opony dętkowe, opony bezdętkowe oraz opony typu ?runflat?. Na typową oponę składa się kilka podstawowych elementów. Są to: bieżnik (część opony wchodząca w kontakt z nawierzchnią, odpowiada za przyczepność), osonowa (element składający się z wielu warstw kordu, które ułożone są pod różnymi kątami w zależności od rodzaju konstrukcji opony), opasanie (warstwa lub warstwy kordu ułożone obwodowo, wykonane z materiału o możliwie jak największej rozciągliwości) oraz stopka (inaczej kołnierz, element stykający się z felgą albo obręczą).
Bieżnikowanie opon
Bieżnikowanie jest procesem, który ma w konsekwencji przedłużyć żywotność opon. Polega on na nałożeniu nowego bieżnika w miejsce zużytego. Bieżnikowane opony nazywane są także oponami regenerowanymi. Bieżnikowanie opon dokonane może być na dwa sposoby ? ?na zimno? oraz ?na gorąco?. Proces nadzorowany jest przez komputery, a każda bieżnikowana opona musi przejść bardzo dokładną kontrolę jakości zanim zostanie ponownie dopuszczona do użytku.
Wymiana opon letnich na zimowe
Eksperci zalecają wymianę opon na zimowe wtedy, gdy temperatura powietrza spada poniżej 7 stopni Celsjusza w ciągu dnia, bowiem wówczas spodziewać się można, że w nocy temperatura spadnie poniżej 0. Możliwe są także wówczas śniegu, śniegu z deszczem oraz przygruntowe przymrozki. Warunki jazdy zimą mogą być bardzo zróżnicowane. Nawierzchnia może być zarówno sucha, wilgotna, jak i mokra, śliska i ośnieżona, jednak zawsze jest zimna. Skuteczność opony letniej jest w takich warunkach o wiele gorsza w porównaniu do opony zimowej, dlatego wymiana opon jest niezbędna nie tylko ze względu na komfort jazdy, ale także jego bezpieczeństwo. Opona zimowa wyprodukowana jest z zupełnie innej niż opona letnia mieszanki gumy, dzięki czemu jej elastyczność w zimowych warunkach jest dużo większa. Pozwala to na zachowanie znacznie lepszej przyczepności nawet na suchej nawierzchni. Najczęściej spotykane zimą utrudnienia w jeździe wynikają z wilgotnej nawierzchni. Z tego powodu rzeźba bieżnika ma ogromne znaczenie. Liczy się gęstość nacięć, kształty i kierunek elementów rzeźby bieżnika oraz liczba lameli. Wilgotna nawierzchnia to jednak nie wszystko. Zdarzyć się też mogą warunki skrajnie ekstremalne ? głęboki bądź ubity śnieg, lód i gołoledź. Aby na tego typu nawierzchniach zapewniona została odpowiednia przyczepność niezbędne jest zastosowanie szeregu różnych, ściśle określonych mechanizmów działania opon. Główne mechanizmy, dzięki którym zimowe opony charakteryzuje duża przyczepność i bezpieczna jazda w trudnych warunkach to: efekt zazębiania się, efekt pazura, efekt powierzchni styku z nawierzchnią oraz efekt mieszanki gumowej. Ten pierwszy sprawia, że bieżnik opony zazębia się na śniegu, przez co powstaje efekt zazębiania opony z zaśnieżoną nawierzchnią. Efekt pazura to zasługa lameli, które działają jak tysiące małych zaczepnych elementów chwytających nawierzchnię. Kolejny mechanizm związany jest z tym, że im większa jest powierzchnia styku opony z nawierzchnią, tym lepsza jest jej przyczepność. Efekt mieszanki gumowej zaś związany jest ze specyficznym składem mieszanki gumowej bieżnika. Musi ona zachowywać odpowiednią elastyczność i być skuteczna w temperaturach poniżej 7 stopni Celsjusza. Coraz więcej osób decyzję się na rozwiązanie pośrednie, jakim jest korzystanie z opon całorocznych. Ponieważ zimy są coraz łagodniejsze, wydaje się to rozsądnym i ekonomicznym rozwiązaniem. Eksperci podkreślają jednak, że opona całoroczna nigdy nie będzie wobec tego tak bezpieczna zimą, jak zimówka i dobra latem, jak opona letnia. Nie zalecają w szczególności korzystania z opon całorocznych w trudnych warunkach zimowych.
Serwis opon – pomoc drogowa
Każdy właściciel samochodu zobowiązany jest do regularnej wymiany opon a także sprawdzanie ich stanu technicznego. W tym celu udać się należy do legalnie działającego punktu usługowego oferującego serwis opon. W ramach serwisowania liczyć możemy między innymi czynności takie jak: wymiana opon, wymiana kół, przechowywanie opon lub kół, wulkanizacja, komputerowy pomiar geometrii przyrządem JOHN ? BEAN, komputerowe wyważanie kół, sprzedaż opon i felg i inne. Serwisowanie opon jest nie tylko obowiązkiem, ale także warunkiem bezpiecznego poruszania się po drogach, dlatego też pod żadnym pozorem nie wolno go lekceważyć.
Najnowsze komentarze