Rynek motoryzacyjny nadąża za współczesnym światem ? rozwija się prężnie i dynamicznie. Ostatnimi czasy coraz częściej mówi się o rozwiązaniach hybrydowych i elektrycznych, które mają przynieść wiele korzyści dla transportu na całym świecie. Rozwiązania tego typu wpisują się w ogólne trendy proekologiczne, które zapanowały również u nas.

Fanatycy motoryzacji wciąż jednak wzdychają do ponadczasowych projektów motoryzacyjnych, które przeszły do historii i do dnia dzisiejszego są uznawane za niedoścignione wzory. Jakie motocykle znalazły się w tej grupie kultowych pojazdów?

Motocyklem przez świat

Motoryzacja to nie tylko samochody, to również bardzo rozbudowany rynek motocyklowy. Istnieje wiele rodzajów jednośladów, wśród których tworzą się całe grupy wyznawców, dla których to nie tylko sposób na przemieszczanie się, a bardziej metoda na życie i filozofia zachowania. Motocykl może pomóc w przemieszczaniu się po świecie, bez oglądania się na innych. Daje poczucie wolności. Wiele tras w całej Europie jest rekomendowanych, jako świetne miejsca na wakacyjne wypady dla motocyklistów. Warto choćby wspomnieć malownicze trasy w rumuńskich Karpatach czy zapierającą dech w piersi drogę 100 zakrętów w naszych rodzimych Górach Stołowych.

Jakie klasyki motocyklowe wstrząsnęły światem?

 

BMW R32

Równolegle z początkami historii samochodów rozwijała się historia motocykli. Wspomniany model to początek maszyn z silnikiem typu boxer, a całość zaprojektował inżynier Max Friz, który oprócz tego okazu, zajmował się zawodowo projektowanie samolotów dla niemieckiego przemysłu. Jego projekt okazał się strzałem w dziesiątkę, a koncepcja silnika przetrwała próbę czasu, gdyż bywa stosowana do tej pory w odświeżonej formie aż do naszych czasów w projektach marki BMW.

Triumph T120 Bonneville

Choć od daty jego premiery minęło już prawie sześćdziesiąt lat, to ten konkretny model konkretny model potentata na brytyjskim rynku motocyklowym wciąż budzi zachwyt. Nazwa pochodzi od pokrytego solą jeziora w południowo-zachodniej części USA. A została nadana nowej maszynie na cześć Johnny?ego Allena, który na jego poprzedniku pobił rekord prędkości, osiągając 344, 67 km/h, jadąc właśnie po tej zasolonej skorupie. Po takim osiągnięciu tylko taka nazwa wchodziła w grę dla nowego projektu. Pierwsze egzemplarze powstały w 1959 roku, a w 1960 dokonano jeszcze pewnych modyfikacji, nadając mu finalny kształt. Posiadaniem tego konkretnego modelu szczyciły się takie legendy światowej kultury, jak: Steve McQueen, Paul McCartney, Bob Dylan czy Paul Newman.

Honda CB750

To klasyk ponad klasykami ? protoplasta tak obecnie popularnych motocykli sportowych. Silnik nie jest może unikatowy i pojawiał się już we wcześniejszych modelach, podobnie jak podwozie. Inżynierowie Hondy dołożyli jednak wszelkich starań, żeby wybrać najlepsze elementy z poprzedników, tworząc motocykl dopracowany w najmniejszych nawet detalach, z typowo japońską precyzją. Pierwsze egzemplarze trafiły do sprzedaży jeszcze w 1969. O jego wielkiej i nieustannej popularności niech świadczy fakt, że w ciągu czterech lat sprzedawano aż 60 tysięcy maszyn rocznie. Nawet do dziś można je jeszcze niekiedy spotkać na drogach na całym świecie. Motor ten dał podstawy do rozwoju nowego kierunku, kontynuowanego następnie nie tylko przez Hondę, ale również innych producentów.

Yamaha RD400F Daytona Special

Niby niewielka, drobna konstrukcja, która potrafiła jednak zostawiać w tyle zdecydowanie silniejsze maszyny. To wizytówka lat 70. ubiegłego wieku. Wyróżniały go mocny silnik i przystępna dla przeciętnego człowieka cena. Pozwalał cieszyć się sportową jazdą szerokiemu gronu użytkowników. Stał się motocyklem, który wygrał najwięcej wyścigów Daytona w historii, w porównaniu z innymi modelami. Uznawany jest powszechnie za najlepszy dwusuw chłodzony powietrzem tej marki w całej jej historii.

Suzuki GSX-R750

Poziom motocykli sportowych na przestrzeni lat uległ zdecydowanej zmianie. Początkowe problemy, gdzie zbyt mocne silniki konfrontowano ze zbyt słabą ramą i marnymi hamulcami, wyrobiły im naprawdę złą sławę. Omawiany model Suzuki pokonywał wszystkie wcześniejsze komplikacje. Stał się maszyną torową, którą dostosowano do warunków poruszania się po drogach. Trafił do produkcji jeszcze w roku 1985. Okazało się to prawdziwym krokiem milowym w rozwoju sportowych motocykli.

Ducati 916

Motocykle to również piękna sylwetka ? właśnie taką może się pochwalić ten model Ducati. Został on zaprojektowany przez prawdziwego mistrza ? Massimo Tamburiniego, który zastosował kilka designerskich elementów, jak charakterystyczne wydłużone reflektory w kształcie kocich oczu. Zyskał sławę jednego z najważniejszych motocykli lat 90. (powstał w 1994), a przez wielu określany jest najpiękniejszą maszyną w historii motocykli sportowych.

Czy będzie to Honda czy Suzuki, czy Ducati ? jazda na motocyklu daje niezapomniane wrażenia. Poczucie wolności i swobody, którego nie da się z niczym porównać. Trzeba go samodzielnie przeżyć. Nie można się też dziwić, że grupa miłośników tego typu środków transportu jest wciąż olbrzymia.