Swoją historię marka ta rozpoczyna na początku XX wieku. Nazwę marki zawdzięcza nazwisku założyciela. Z kolei cztery pierścienie to symbol połączenia się w 1932 roku 4 marek a mianowicie Audi, Horch, Wanderer i DKW.

Obecnie dobrze znane wszystkim motto marki ?Przewaga dzięki technice? pojawiło się po raz pierwszy w 1971 roku. Niemieccy inżynierowie bardzo starali się nas przekonywać o słuszności tego powiedzenia. I tak w marcu 1980 r oku w Genewie, firma ta pokazała pierwsze auto osobowe na świecie z napędem na 4 koła. W 1985 roku była ono drugim producentem samochodów na świecie, którego nadwozie było ocynkowane. Pierwszym modelem z taką karoserią było Audi 100.

Modele i oznaczenia wykorzystywane w samochodach Audi

Nazewnictwo samochodów tej marki zostało oparte na dwóch literach a mianowicie na A i Q.
Litera A oznacza wszystkie hatchbacki, sedany, coupe, kombi i kabriolety. Możemy tutaj wyodrębnić A1 A3 A4 A5 A6 A7 A8. Z kolei litera Q została zarezerwowana do crossoverów i SUV-ów i występują tutaj Q2 Q3 Q5 Q7. Litery te są łączone z cyframi. Wyższa cyfra oznacza większy i bardziej luksusowy model. Wyjątkami w tej gamie są dwa modele sportowe a mianowicie R8 i TT.
Do prawidłowego rozszyfrowania nomenklatury tej marki, warto znać oznaczenia wersji nadwoziowych. Co niektórym wersjom Niemcy nadali własne nazewnictwo. A zatem mamy:
– Limousine ? są to sedany: A3 Limousine, A4 Limousine, A6 Limousine,
– Avant ? wersja kombi: A4 Avant orazA6 Avant
– Allroad ? kombi stylizowane na SUV-a: A4 Allroad lub A6 Allroad
– Sportback ? nadwozie 5-drzwiowe: A3 Sportback, A5 Sportback orazA7 Sportback,
– Coupe: A5,
– Cabriolet: A3 Cabriolet, A5 Cabriolet a także R8 Spyder
– L ? nadwozie sedana o zwiekszonym rozstawie osi: A6 L i A8 L
Nazwy modeli bywają wzbogacane literą S lub literami RS. Litery te oznaczają bowiem sportową stylizację i mocniejszy silnik.
Spoglądając do tabeli danych technicznych, które zdradzają informacje dotyczące technologii użytej do budowy silnika pojawiają się oznaczenia, które należy rozumieć następująco:
– FSI ? silnik benzynowy silnik wolnossący z bezpośrednim wtryskiem
– TFSI ? benzynowy silnik doładowany z bezpośrednim wtryskiem
– TDI ? doładowany diesel z bezpośrednim wtryskiem typu common rail
– TFSI/TDI Ultra ? wersja silnika benzynowego lub diesla z bardziej dopracowanym aspektem proekologicznym
– e-Tron ? hybrydowy układ napędowy typu plug-in
– g-Tron ? motor benzynowy zasilany gazem CNG
– h-Tron ? układ napędowy przyszłości oparty o ogniwo wodorowe
Od końca roku 2017 roku oraz prezentacji czwartej generacji limuzyny A8, marka postanowiła zapisywać w miejscu pojemności moc wyrażoną w kilowatach. Ta nowa nomenklatura będzie stopniowo wprowadzana we wszystkich modelach i oznacza:
– liczba 25 ? moc poniżej 80 kW (do 109 KM)
– liczba 30 ? moc od 81 do 96 kW (od 110 do 131 KM)
– liczba 35 ? moc od 110 kW do 120 kW (od 150 do 163 KM)
– liczba 40 ? moc od 125 kW do 150 kW (od 170 do 204 KM)
– liczba 45 ? moc od 169 do 185 kW (od 230 do 252 KM)
– liczba 50 ? moc od 210 kW do 230 kW (od 286 do 313 KM)
– liczba 55 ? moc od 245 kW do 275 kW (od 333 do 374 KM)
– liczba 60 ? moc od 320 kW do 340 kW (od 435 do 462 KM)
– liczba 70 ? moc powyżej 400 kW (od 544 KM)
Większość modeli w wersji podstawowej korzysta z napędu przednich kół. Producent nie oznacza tego w specjalny sposób. Plakietki mają zastosowanie dopiero wtedy, gdy auto przekazuje moc na cztery koła.
Istotnym elementem podczas zakupu auta jest wybór właściwej skrzyni biegów. W niemieckiej gamie wybór akurat jest dość duży. I tak wyróżnia się następujące skrzynie biegów:
– manual ? zazwyczaj 6 biegowe,
– Multitronic ? przekładnia automatyczna bezstopniowa
– S-Tronic ? automatyczna przekładnia dwusprzęgłowa
– R-Tronic ? zautomatyzowana przekładnia manualna o 6 biegach spotykana w modelu R8
– Tiptronic ? skrzynia automatyczna z możliwością manualnej zmiany biegów

Jak w rankingach ocenia się używane samochody Audi?

Na rynku motoryzacyjnym popularne są również samochody używane tej marki.
Jak pokazują rankingi najlepszym, a w zasadzie najmniej awaryjnym pojazdem uznano A6 generacji C7. Uzyskało ono najwyższy wskaźnik DFI wśród wszystkich pojazdów, które wygrały w poszczególnych kategoriach. Poza tym najlepszymi modelami są: A1 w segmencie pojazdów małych, A3 8V wśród aut kompaktowych, A4 B8 w klasie średniej i TT II w segmencie coupe.

Podsumowując, można powiedzieć, iż używanych samochodów tej marki lepiej nie kupować w ciemno. Na rynku znajduje się duża liczba powypadkowych A4, które mogły zostać kiepsko naprawiono. Zapewne wiele egzemplarzy ze ?skorygowanym licznikiem? może sprawić, że łatwo można ponieść straty.
Na zakończenie warto dodać, iż w 2019 roku w salonach pojawią się pierwsze egzemplarze topowego SUV-a Q8. Ponadto zobaczyć będzie można nowe, miejskie A1 oraz kompaktowe Q3. Oczywiście klientom zaoferuje się elektrycznego E-trona. Następnie marka skupi się na ekstremalnie szybkich RS7 oraz RS Q5.